Nu vă grăbiți să ridicați din sprâncene a mirare sau să protestați, sunt de acord cu voi, cei care citiți acesre rânduri: nu e un lucru obișnuit ca un site dedicat vinului să găzduiască povestea unui pod. Dar acesta nu e un pod obișnuit... Ponte Dom Luis I împarte orașul Porto în două părți distincte. Pe o parte, centrul orașului, piața Ribeira, iar pe de altă parte Vila Nova de Gaia, zonă faimoasă atât pentru priveliștea incredibilă oferită asupra orașului Porto, cât mai ales pentru pivnițele în care se păstrează, de veacuri, faimoasele vinuri de Porto.
Ponte de Dom Luís I - construit în cinstea regelui Portugaliei Luis I și a soției sale, Maria Pia de Savoia -, este pentru Porto un simbol la fel de puternic ca Tour Eiffel pentru Paris.
Are două nivele, cu arc metalic, și traversează râul Douro între Porto și Vila Nova de Gaia. La momentul construcției sale, deschiderea de 172 de metri era cea mai lungă de acest tip din lume.
Nu am apelat întâmplător la comparația cu Tour Eiffel: în 1879, Gustave Eiffel a prezentat un proiect de construcție a unui nou pod peste Douro, cu o singură punte înaltă, pentru a facilita navigația navelor, însă acest proiect a fost respins din cauza creșterii exponențiale a populației urbane, care a impus regândirea limitelor unei platforme cu o singură punte.
Proiectantul podului Luis I avea să fie un anume Théophile Seyrig. Dar Seyrig a luat ca model podul "D. Maria Pia", construit cu ani înainte chiar de Gustave Eiffel, într-o perioadă în care Théophile i-a fost partener.
Construcția podului Dom Luis I din Porto a început în 1881 și a fost finalizată în 1886. Ponte Luis I înlocuind un alt pod, ce nu mai corespundea necesităților vremii.
Dom Luis I este situat în centrul orașului, chiar lângă cartierul Ribeira. Partea superioară, unde turiștii se pot bucura de un peisaj senzațional, este folosită și pentru circulația, pe două sensuri, a metroului - după cum se vede în secvența pe care am filmat-o. Nivelul inferior este astfel proiectat încât să fie accesibil atât pietonilor, cât și mașinilor.
În 1982, podul a fost desemnat patrimoniu cultural Imóvel de Interesse Público (Proprietate de interes public) de către agenția națională IGESPAR, Institutul portughez pentru gestionarea patrimoniului arhitectural și arheologic. În concluzie, un obiectiv nu numai turistic, ci și istoric, o mărturie a ingeniozității inginerilor și constructorilor de acum două veacuri.
Încă ceva: dacă ați ales să traversați podul per pedes și veți avea curiozitatea de a arunca o privire spre partea dreaptă de la piciorul podului, înainte de a începe traversarea spre Vila Nova de Gaia, veți observa câteva case părăsite, cucerite de viță-de-vie, care le-a înghițit cu totul. Iar pe râul Douro puteți vedea bărcile transportând butoate pline cu popularul vin local. O priveliște neobișnuită, așa cum doar în Porto puteți întâlni. Și un motiv în plus de a vizita zona.